Definition of resilience

"In the context of exposure to significant adversity, resilience is both the capacity of individuals to navigate their way to the psychological, social, cultural, and physical resources that sustain their well-being, and their capacity individually and collectively to negotiate for these resources to be provided in culturally meaningful ways" (www.resilienceproject.org)

sábado, 19 de dezembro de 2009

O texto abaixo é a Introdução ao livro Vulnerable but Invencible - A Longitudinal Study of Resilient Children and Youth, de Emmy Werner – Ruth Smith, um dos livros pioneiros na discussão da questão da resiliência, pois relata uma pesquisa longitudinal de 25 anos de duração no Hawaii, EUA, e infelizmente ainda não traduzido para o português. Fiz uma tentativa de tradução, que pode receber correções de quem quiser contribuir. No final, o texto original em inglês.

INTRODUÇÃO
“E assim eu parti em uma viagem para responder a mim mesma umas poucas perguntas: Quais são nossas maiores qualidades? O que nos diferencia dos animais e da máquina? Das pessoas comuns e do monstro? Como podemos acreditar em nossas possibilidades infinitas, quando as nossas limitações são tão evidentes? E a esperança? O que é essa coisa teimosa no homem que o mantém sempre se furtando à passagem do tempo?... As chances estão contra ele, as chances sempre foram contra ele, e ele sabe disso, mas ele nunca acreditou ...” (Lillian Smith - The Journey 1954)
No ano em que Lillian Smith colocou estas perguntas, uma equipe de pediatras, psicólogos e profissionais de saúde pública começou uma busca de seus próprios questionamentos, que durou mais de duas décadas. Tal como aconteceu com a poetisa, algumas de nossas perguntas não foram respondidas, e outras transformadas em novas questões ao longo do caminho.
As crianças cujas vidas nós seguimos desde o pré-natal até a idade adulta vivem na ilha de kauai, a “Ilha Jardim”, na extremidade noroeste da ilha principal da Cadeia Havaiana. Elas nasceram em 1955, quando o Havaí era ainda um território, e chegaram à maioridade quando as ilhas se tornaram o 50 º estado da União.
A população dessa ilha é um caleidoscópio de grupos étnicos: japoneses, filipinos, havaianos e descendentes, portugueses, porto-riquenhos, chineses, coreanos e um pequeno grupo de anglo-caucasianos. Essa população é, na sua maioria, descendente de imigrantes do sudoeste da Ásia e da Europa, que vieram para o Havaí para trabalhar nas plantações da cana de açúcar e de abacaxi. Mais da metade das crianças desta coorte cresceram em famílias cujos pais eram trabalhadores semi-qualificados ou não-qualificados, e cujas mães não se formaram no ensino médio.
Nosso estudo começou com uma avaliação das histórias reprodutivas e da condição física e emocional das mães em cada trimestre da gravidez, da quarta semana de gestação até o parto. Ele continuou com uma avaliação dos efeitos cumulativos do estresse perinatal e da qualidade do ambiente de cuidados quanto ao desenvolvimento físico, cognitivo e social de seus filhos na primeira infância, infância e adolescência.
Em nosso primeiro livro sobre As Crianças de Kauai (Werner, Bierman e French, 1971), nós apresentamos uma perspectiva sobre a magnitude dos problemas fetais e perinatais nessa comunidade e documentamos os efeitos cumulativos do estresse perinatal, da pobreza e de um ambiente desordenado em termos de cuidado com o desenvolvimento de crianças do nascimento aos 10 anos de idade.
Nosso foco principal, então, era para os mais jovens que padeciam de problemas de desenvolvimento - ou seja, deficiência física, retardo mental e problemas graves na escola - e nossa maior preocupação era com a prevenção e intervenção precoce.
Em nosso segundo livro, As Crianças de Kauai Chegam à Maioridade (Werner e Smith, 1977), examinamos os problemas de saúde mental e comportamento anti-social na infância e na adolescência, e a probabilidade de sua persistência na fase de jovens adultos. Nós documentamos as bases biológicas e temperamentais desses problemas, a relação entre classe social e vulnerabilidade, os efeitos marcantes da interação cuidador-criança e as diferenças culturais na socialização.
Ao longo de nossos estudos de acompanhamento nos concentramos em uma combinação de fatores biológicos, sociais e psicológicos que foram preditivos de sérios problemas de enfrentamento (coping) e analisamos as respostas de saúde, saúde mental e as agências de serviço social para crianças e jovens em situação de risco.
Os resultados de nosso estudo, baseado em uma população total de crianças em uma comunidade por mais de duas décadas de suas vidas, nos fornece uma perspectiva que não pode ser obtida a partir de estudos de curto prazo sobre crianças com problemas. Enquanto este relatório incide sobre a vulnerabilidade dos jovens, não poderíamos deixar de ficar profundamente impressionados com a resistência da maioria das crianças e com seu potencial para um crescimento positivo. A maioria dos jovens nesta coorte era competente para lidar com seus problemas, escolheram seus pais como seus modelos, descobriram em sua família e em seus amigos base para apoio e compreensão e expressaram um forte sentimento de continuidade dos valores familiares ligados à educação, às preferências profissionais e às expectativas sociais.
Nesta coorte de 698 crianças, 204, no entanto, desenvolveram graves problemas de comportamento ou de aprendizagem em algum momento durante as duas primeiras décadas de suas vidas. Algumas foram expostas a grandes agravos biológicos que impediram o desenvolvimento adequado, pois muitas viviam em situação de pobreza crônica, ou em um ambiente familiar persistentemente desorganizado que impediu uma integração normal. Freqüentemente, vários destes fatores interagiram e expuseram essas crianças e jovens a tensões acumuladas difíceis de lidar de forma individual.
No entanto, havia outras crianças, igualmente vulneráveis - expostas à pobreza, a riscos biológicos e instabilidade familiar, e criadas por pais com pouca instrução ou graves problemas de saúde mental - que permaneceram invencíveis e desenvolveram-se como jovens adultos competentes e com autonomia, que “trabalharam bem, jogaram bem, amaram bem e tinham boas expectativas” (Garmezy, 1976). Este relatório é um relato da nossa busca pelas raízes de sua superação, pelas fontes de sua força.

CONTEXTO HISTÓRICO DO ESTUDO
Após décadas de preocupação com a patologia, pesquisas em desenvolvimento da criança começaram a se concentrar, em meados da década de 1970, nas tendências do organismo humano a endireitar-se (self-righting), que parece mover as crianças em direção ao desenvolvimento normal, apesar de todas as circunstâncias mais adversas (Sameroff, 1975 & Chandler, 1975).
As forças principais nesta oscilação do pêndulo têm renovado o interesse na evolução e no novo perfil da sociobiologia (Freedman, 1979; Wilson, 1978), um derramamento de investigações sobre as competências das crianças (Osofsky, 1979) e poucos estudos longitudinais, iniciados logo após o nascimento, alguns dos quais ainda estão em andamento. Eles nos deram uma maior consciência das habilidades de enfrentamento (coping) das crianças, ou seja, a sua adaptação em circunstâncias relativamente difíceis em face dos desafios, frustrações e ameaças (White, 1974).
Apenas um pequeno número de estudos sobre a perspectiva do desenvolvimento de padrões de enfrentamento das crianças vingou, mas oferece uma perspectiva para a profissão clínica, que é mais equilibrada, e que parece mais promissora do que a visão vislumbrada das investigações retrospectivas (“follow-back”) dos problemas de crianças e jovens, que muitas vezes passam uma impressão injustificada de uma inevitabilidade de consequências.
Dois tipos de inquéritos são especialmente relevantes para a nossa preocupação e serão discutidos no âmbito das conclusões do nosso próprio estudo. Primeiro, há um punhado de estudos longitudinais que têm se estendido por uma década ou mais, sobre crianças normais com inteligência acima da média, vivendo em lares estáveis e predominantemente de classe média. O primeiro deles é Ego Resiliency and Growth and Guidance Studies of the Institute of Human Development, do Instituto de Desenvolvimento Humano da Universidade da Califórnia em Berkeley (Block & Block, 1980; Haan, 1977), o Coping Project of the Menninger Foundation, em Topeka, Kansas (Murphy & Moriarty, 1976); de New York Temperament Studies (Thomas & Chess, 1977), e o Harvard Preschool Project (White, Attanucci & Kaban, 1979). Em segundo lugar, existem estudos prospectivos de crianças de alto risco expostas a risco reprodutivo, a pobreza ou doença mental parental (Anthony, 1978; Broman, Nichols & Kennedy, 1975; Garmezy, 1976; Rutter, 1979).
Todos nos fizeram conscientes da resiliência das crianças, ou seja, sua capacidade de lidar eficazmente com as tensões internas de suas vulnerabilidades (tais como padrões lábeis de reatividade autonômica, desequilíbrios de desenvolvimento, sensibilidades incomuns) e agressões externas (como doença, grandes perdas e dissolução da família). Mesmo através das experiências mais estressantes nos mais terríveis lares, algumas pessoas parecem sair ilesas e desenvolver uma personalidade estável e saudável.
As explicações para essa emergência têm sido lentas em seu aparecimento (Escalona, 1968). Este estado de coisas é, em parte, devido a uma escassez de estudos em longo prazo das populações inteiras de crianças e, em parte, a modelos de desenvolvimento humano que tenham influenciado a coleta e análise de dados empíricos.

MODELOS DE DESENVOLVIMENTO HUMANO
Em uma revisão do estado-da-arte, Garmezy (1974) observou que a categorização da criança como vulnerável ou de alto risco é derivada de diversos modelos básicos que têm caracterizado as especulações sobre a etiologia de transtornos de comportamento: (1) predisposição genética, (2) desorganização patológica no ambiente próximo (a família), ou (3) dentro do ambiente molar (sociocultural) da criança, e (4) privação dentro dos períodos do pré-natal ou neonatal.
Quando o nosso estudo começou em meados dos anos cinquenta, muitos psicólogos do desenvolvimento, psiquiatras infantis e outros profissionais de saúde mental aderiram a um modelo de efeito principal do desenvolvimento da criança. Sua premissa central era que a constituição e o ambiente exercem influências sobre o desenvolvimento, que são independentes uns dos outros. Assim, a maioria dos estudos prospectivos de crianças em alto risco, por exemplo, focou a atenção seletivamente em um ou outro risco biológico (como complicações reprodutivas ou perinatais) ou privação ambiental (tais como a pobreza crônica). Com o tempo, previsões de longo alcance com base em tais avaliações unilaterais provaram ser decepcionantes.
Em nosso estudo longitudinal em Kauai logo ficou claro que para arriscar um palpite sobre (ou prever) as probabilidades de resultados de desenvolvimento nós tivemos de considerar tanto a composição constitucional da criança quanto a qualidade dos cuidados oferecidos por seu ambiente. Outros pesquisadores, especialmente aqueles associados com o maior dos estudos prospectivos de fatores de risco no continente americano. - o Collaborative Perinatal Project (NCPP), patrocinado pelos National Institutes of Health - chegou a conclusões semelhantes (Broman et al., 1975; Smith et al., 1972). Assim, desde meados dos anos sessenta, mais investigadores de desenvolvimento e profissionais de saúde mental se voltaram para um modelo de interação do desenvolvimento humano.
Uma perspectiva complementar emergiu desde meados dos anos setenta, uma mudança de um modelo estático, linear de interação para um mais dinâmico modelo transacional (Sameroff & Chandler, 1975; Wertheim, 1978). Esse modelo de desenvolvimento psicossocial tem raízes na tradição piagetiana e na teoria dos sistemas gerais (Bertalanffy, 1968; Piaget, 1971).
Desse ponto de vista, o desenvolvimento da criança é percebido como mais do que uma simples reação aos ambientes de cuidado: é uma tentativa, ativa e permanente, para organizar o seu mundo. As transações entre as características constitucionais da criança e da qualidade do ambiente cuidador ao longo do tempo determinam a qualidade do resultado. Um rompimento a partir deste ponto de vista é visto como uma conseqüência de um contínuo mau funcionamento nas transações do organismo com o meio ambiente, o que impede a criança de organizar o seu mundo adaptativamente.
Dada a aparente auto-organização e auto-recuperação geneticamente programadas do organismo humano (Waddington, 1966), duas possíveis explicações têm sido sugeridas para o desenvolvimento desviante. A primeira é que um agravo forte o suficiente para a capacidade integradora do organismo impede o funcionamento da sua capacidade de auto-recuperação; a segunda possibilidade é que as forças adversas do ambiente se apresentem ao longo do desenvolvimento, impedindo uma integração normal que ocorreria em um ambiente mais favorável (Sameroff & Chandler, 1975). Como veremos, ao invés de serem separadas, essas duas fontes de estresse parecem estar intimamente relacionadas ao longo do desenvolvimento da criança.
É o equilíbrio entre risco, eventos estressantes da vida e características de proteção na criança e no seu ambiente de cuidado que parece dar conta da gama de resultados encontrados em nosso estudo. O impacto relativo desses fatores pode diferir, no entanto, a partir das etapas do ciclo de vida, do sexo da criança e do contexto cultural no qual ela cresce.

ALGUMAS DIREÇÕES PARA PESQUISAS FUTURAS
Nós ainda não entendemos completamente como os padrões de enfrentamento das crianças são moldados por sua situação e pela sua personalidade e como esses padrões mudam ao longo do desenvolvimento (Monat & Lazarus, 1977). Nós precisamos analisar especialmente as diferenças de sexo nos antecedentes e correlatos da resiliência. Há evidências bastante consistentes de diferenças sexuais nas respostas das crianças ao estresse familiar (Rutter, 1970). Em toda parte, taxas relatadas de comportamento desordenado diferem significativamente para meninos e meninas, e a diferença sexual quanto aos problemas de comportamento muda de forma da infância para a adolescência (Gove, 1979). Assim, podemos também esperar encontrar algumas diferenças nas características e competências comportamentais que permitem meninos e meninas lidarem (coping) positivamente com as dificuldades da vida.
Temos ainda apenas algumas pistas, principalmente a partir de estudos de caso e das autobiografias de pessoas dotadas (por exemplo, Angelou, 1970; Darrel, 1973; Goertzel et al. 1978; Wiesel, 1969), sobre as fontes iniciais de segurança que permitem homem e mulher resilientes lidar com a pobreza com sucesso, com o preconceito e com a desintegração familiar em sua infância e juventude. Os efeitos a longo prazo dessas fontes informais de apoio dentro da família, entre colegas e na escola, bem como do(s) sistema(s) de valores dominante(s) que fornece(m) segurança, precisam ser estudados mais sistematicamente na investigação longitudinal.
Os poucos estudos longitudinais que têm seguido os padrões de enfrentamento das crianças até a adolescência têm lidado com uma seleta e privilegiada amostra da raça humana: brancos de classe média, urbana e brilhantes. Estudos prospectivos de crianças em alto risco incluem também crianças negras de lares atingidas pela pobreza, mas que ainda não têm, por enquanto, atingido a fase adulta. Há necessidade, então, de uma perspectiva mais ampla, uma que coloque as fontes de competência e de suporte das crianças em um amplo contexto sociocultural. O Estudo Longitudinal de Kauai proporciona uma oportunidade única:
- Ele é baseado em uma grande e multirracial coorte de crianças;
- Ele representa todos os nascimentos em uma comunidade inteira;
- Ele tem seguido as crianças, com pequenas amostras de conflitos, do período perinatal até o limiar da fase adulta.

Os objetivos do presente relatório são:
1- Fornecer uma perspectiva longitudinal sobre a capacidade das crianças para lidarem com o estresse perinatal, pobreza e psicopatologia parental;
2- Para examinar as diferenças sexuais na vulnerabilidade e resiliência nas primeiras décadas de vida;
3- Para identificar os fatores de proteção na criança e do ambiente de cuidado que diferenciam crianças em alto risco que são resilientes daquelas que desenvolvem sérios problemas de aprendizagem e de comportamento.

O PLANO DESTE LIVRO
Nós introduzimos o leitor para o cenário do estudo e os métodos usados para avaliar o estado físico e psicológico das crianças e a qualidade do seu ambiente de cuidado nos capítulos 2 e 3. Em seguida fornecemos um breve panorama de como era crescer estando vulnerável e examinamos as diferenças sexuais na vulnerabilidade e resiliência na primeira e na segunda décadas de vida (capítulos 4 e 5).
Nós, então, identificamos as características da pessoa e do ambiente de cuidado que distinguiram crianças em alto risco resilientes dos colegas da mesma idade e sexo que desenvolveram sérios problemas de aprendizagem e de comportamento. Nós apresentamos esses dados para cada um dos quatro segmentos do ciclo de vida (bebês, primeira infância, infância e adolescência) para as crianças que crescem em situação de pobreza crônica (capítulos 6-10) e para filhos de pais psicóticos (capítulo 11).
Subsequentemente, tivemos um olhar para as inter-relações, ao longo do tempo, entre variáveis significativas em relação à criança e ao cuidador, que contribuíram para a construção da resiliência em crianças em alto risco. Finalmente, apresentamos um modelo que mostra a inter-relação entre, por um lado, fatores de risco e eventos estressantes da vida que aumentam a vulnerabilidade e, por outro lado, os fatores de proteção na criança e no ambiente de cuidado que aumentam a resistência ao estresse.
As crianças e jovens resilientes contam suas próprias histórias em uma série de estudos de casos selecionados (capítulo 13). Nós fechamos o relatório com uma discussão sobre as implicações de nossos resultados para investigação e ação social (capítulo 14).
Ao longo deste livro, apresentamos vinhetas relevantes de nossos arquivos e entrevistas para ilustrar a interação entre o risco, eventos estressantes e fatores de proteção para o desenvolvimento de meninos e meninas resilientes. Esperamos, assim, apresentar um equilíbrio efetivo entre os resultados estatísticos do nosso estudo que mostram as tendências do grupo e histórias de vida individuais, que ilustram estabilidade e mudança no desenvolvimento humano. O leitor interessado é referenciado para o apêndice com um relato detalhado da análise estatística dos nossos dados, que inclui os resultados dos testes paramétricos e não paramétricos de significância, correlações, regressão múltipla e análises de função discriminante.

REFERÊNCIAS
Angelou, M. Know why the caged bird sings. New York: Random House, 1970.
Bertalanffy, L. Von. General systems theory. New York: Braziller, 1968.
Block, J. H. & Block, J. The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. Paper presented at the Conference of Research Directions for Understanding Stress Reactivity and Stress Resistance in Adolescence, National Institute of Mental Health, Bethesda, MD., September 17, 1980.
Broman, S. H., Nichols, P. L. & Kennedy, A. Preschool IQ: Prenatal and early developmental correlates. Hillsdale, N. J.: Erlbaum, 1975.
Darrel, S. Sparrow in the snow. New York: Penguin Books, 1973.
Escalona, S. K. The roots of individuality. Chicago: Aldine, 1968.
Freedman, D. G. Human Sociobiology: A holistic approach. New York: The Free Press, 1979.
Garmezy, N. Children at risk: The search for the antecedents of schizophrenia. Part I: conceptual models and research methods. Schizophrenia Bulletin, 1974a, 8, 14-90.
Garmezy, N. Vulnerable and invulnerable children: Theory, research and intervention. Master lecture on developmental psychology. Washington D.C.: American Psychological Association. 1976 (No. 1337).
Goertzel, M. G., Goertzel, V., & Goertzel, T. G. Three hundred eminent personalities: A psychosocial analysis of the famous. San Francisco: Jossey-Bass, 1978.
Gove, W. R. Sex differences in the epidemiology of mental disorders: Evidence and explanations. In E. S. Gomberg & V. Franks (Eds.). Gender and disorders behavior. New York: Bruner/Mazel, 1979, 23-70.
Haan, N. Coping and defending: Processes of self-environment organization. New York: Academic Press, 1977.
Monat, A. & Lazarus, R. S. Stress and coping: Some current issues and controversies. In A. Monat & R. S. Lazarus (Eds.), Stress and coping: An anthology. New York: Columbia University Press, 1977, 1-11.
Murphy, L. & Moriarty, A. Vulnerability, coping and growth from infancy to adolescence. New Haven, Conn.: Yale University Press, 1976.
Osofsky, E. (Ed.). Handbook for research on infant development. New York: Wiley, 1979.
Rutter, M. Sex differences in children´s response to family stress. In E. J. Anthony & C. Koupernik (Eds.), The Child in his family, Vol. I. New York: Wiley, 1970, 165-196.
Rutter, M. Maternal deprivation, 1972-1978: New findings, new concepts, new approaches. Child Development, 1979, 50, 283-305.
Sameroff, A. and Chandler, M. J. Reproductive risk and the continuum caretaking casualty. In F. D Horowitz (Ed.) Review of Child Development Research, Vol. IV. Chicago: Univeristy of Chicago Press, 1975, 87-244.
Smith, L. The Journey, New York: Norton, 1954.
Smith, A. C., Glick, G. L., Ferris, G. & Sellmann, A. Prediction of developmental outcome at seven years from prenatal, perinatal and postnatal events. Child Development, 1972, 43, 495-507.
Thomas, A. & Chess, S. Temperament and development. New York: Buner/Mazel, 1977.
Waddington, C. H. Principles of development and differentiation. New York: MacMillan, 1966.
Werner, E. E., Bierman, J. M. & French, F. E. The Children of Kauai: A longitudinal study from the prenatal period to age ten. Honolulu: University of Hawaii Press, 1971.
Werner, E. E., Smith R. S. Kauai´s children come of age. Honolulu: University of Hawaii Press, 1977.
Wertheim, E. S. Developmental genesis of human vulnerability: Conceptual re-evaluation. In E. J. Anthony, C. Koupernik & C. Chiland (Eds.), The child in his family: Vulnerable children, Vol. IV. New York: Wiley, 1978, 17-35.
Wisel, E. Night. New York: Avon books, 1969.
White, R. Strategies of adaptation: An attempt at systematic description. In G. V. Coelho, D. A. Hamburg & J. E. Adams (Ed.), Coping and adaptation. New York: Basic books, 1974, 47-67.
White, R., Kaban, B. T. & Attanucci, J. S. The origins of human competence: The final report of the Harvard Preschool Project. Lexington, Mass.: Lexington Books (D.C. Heath and Co.), 1979.


VULNERABLE BUT INVENCIBLE
A Longitudinal Study of Resilient Children and Youth
Emmy Werner – Ruth S. Smith
INTRODUCTION
And so I went on a journey to answer for myself a few questions: What are our most qualities? What sets us apart from animal and machine? From the masses and the monster? How can we believe in our infinite possibilities when our limitations are so conspicuous? And hope? What is this stubborn thing in man that keeps him forever picking the lock of time? … The odds are against him, the odds have always been against him, and he knows it, but he has never believed it…
Lilian Smith
The Journey (1954)

In the year in which Lillian Smith posed these questions, a team of pediatricians, psychologists, and public health workers began a search of their own that lasted more than two decades. As it happened to the poet, a few of our questions were never answered, and others changed into new questions along the way.
The children whose lives we followed from their prenatal period to young adulthood live on the island of Kauai, the “Garden Island”, at the northwest end of the main island in the Hawaiian Chain. They were born in 1955, when Hawaii was still a territory, and came of age when the islands had become the 50th state of the Union.
The population of this island is a kaleidoscope of ethnic groups: Japanese, Pilipino, part- and full-Hawaiians, Portuguese, Puerto Ricans, Chinese, Koreans, and a small group of Anglo-Caucasians. They are, for the most part, descendants of immigrants from Southeast Asia and Europe who came to Hawaii to work for the sugar and pineapple plantations. More than half of the children in this cohort grew up in families whose fathers were semi- or unskilled laborers, and whose mothers did not graduate from high school.
Our study began with an assessment of the reproductive histories and the physical and emotional condition of the mothers in each trimester of pregnancy from the fourth week of gestation to delivery. It continued with an evaluation of the cumulative effects of perinatal stress and the quality of the caretaking environment on the physical, cognitive, and social development of their offspring in infancy, childhood and adolescence.
In our first book about The Children of Kauai (Werner, Bierman & French, 1971) we presented a perspective on the magnitude of fetal and perinatal casualties in this community and documented the cumulative effects of perinatal stress, poverty, and a disordered caretaking environment on the development of children from birth to age 10.
Our main focus then was on youngsters who suffered from developmental disabilities – that is, physical handicaps, mental retardation, and serious school achievement problems – and our major concern was with prevention and early intervention.
In our second book, Kauai´s Children Come of Age (Werner & Smith, 1977), we examined mental health problems and antisocial behavior in childhood and adolescence, and the likelihood of their persistence into young adulthood. We documented the biological and temperamental underpinnings of these problems, the relationship between social class and vulnerability, the pervasive effects of caretaker-child interaction, and cultural differences in socialization.
Throughout our follow-up studies we focused on a combination of biological, social, and psychological factors that were predictive of serious coping problems and examined the responses of health, mental health, and social service agencies to high-risk children and youth.
The results of our study, based on a whole population of children in a community over two decades of their lives, provide us with a perspective that cannot be obtained from short-term studies of problem children. While this report focuses on the vulnerability of young people, we could not help but be deeply impressed by the resiliency of most children and their potential for positive growth. Most young people in this cohort were competent in coping with their problems, chose their parents as their models, found their family and friends to be supportive and understanding, and expressed a strong sense of continuity in family-held values attached to education, occupational preferences, and social expectations.
In this cohort of 698, however, 204 children developed serious behavior or learning problems at some time during the first two decades of their lives. Some were exposed to major biological insults that prevented adequate development; many more lived in chronic poverty, or in a persistently disorganized family environment that prevented normal integration. Frequently, several of these factors interacted and exposed these children and youth to cumulative stresses too difficult to cope with unaided.
Yet there were others, also vulnerable – exposed to poverty, biological risks, and family instability, and reared by parents with little education or serious mental health problems – who remained invincible and developed into competent and autonomous young adults who “worked well, played well, loved well and expected well” (Garmezy, 1976). This report is an account of our search for the roots of their resilience, for the sources of their strength.

HISTORICAL CONTEXT OF THE STUDY
After decades of concern with pathology, child-development research began to focus in the mid- to late- 1970s on self-righting tendencies in the human organism that appear to move children toward normal development under all but the most adverse circumstances (Sameroff & Chandler, 1975).
Major forces in this swing of the pendulum have been renewed interests in evolution and the new field of sociobiology (Freedman, 1979; Wilson, 1978), an outpouring of research on the competencies of infants (Osofsky, 1979), and a few longitudinal studies, begun shortly after birth, some of which are still in progress. They have provided us with an increased awareness of children´s coping skills, that is, their adaptation under relatively difficult circumstances in the face of challenges, frustrations, and threats (White, 1974).
Only a handful on the perspective studies of the development of children´s coping patterns have come of age, but they offer a perspective to the clinical profession that is more balanced, and that appears more hopeful, than the view glimpsed from retrospective investigations of children and youth with problems. Such “follow-back” studies have often created an unjustified impression of an inevitability of outcome.
Two types of investigations are especially relevant to our concern and will be discussed within the context of the findings of our own study. First, there is a handful of longitudinal studies that have extended over a decade or more, of normal children of above-average intelligence, living in predominantly middle-class and stable homes. Foremost among them are the Ego Resiliency and Growth and Guidance Studies of the Institute of Human Development at the University of California at Berkeley (Block & Block, 1980; Haan, 1977); the Coping Project of the Menninger Foundation in Topeka, Kansas (Murphy & Moriarty, 1976); the New York Temperament Studies (Thomas & Chess, 1977); and the Harvard Preschool Project (White, Kaban & Attanucci, 1979). Second, there are prospective studies of high-risk children exposed to reproductive risk, poverty, or parental mental illness (Anthony, 1978; Broman, Nichols & Kennedy, 1975; Garmezy, 1976; Rutter, 1979).
All have made us aware of the resilience of children, that is, their capacity to cope effectively with the internal stresses of their vulnerabilities (such as labile patterns of autonomic reactivity, developmental imbalances, unusual sensitivities) and external stresses (such as illness, major losses, and dissolution of the family). Even through the most stressful experiences in the most terrible homes, some individuals appear to emerge unscathed and to develop a stable, healthy personality.
Explanations for this emergence have been slow in forthcoming (Escalona, 1968). This state of affairs is, in part, due to a paucity of long-term studies of whole populations of children and, in part, to the models of human development that have influenced the collection and analysis of empirical data.

MODELS OF HUMAN DEVELOPMENT
In a state-of-the-art review, Garmezy (1974) noted that the determination of child as vulnerable or at high risk is derived from several basic models that have characterized speculations about the etiology of behavior disorders: (1) genetic predisposition, (2) pathological disorganization within the near environment (the family), or (3) within the molar (sociocultural) environment of the child, and (4) deprivation within the prenatal or neonatal periods.
When our study began in the mid-fifties, many developmental psychologists, child psychiatrics, and allied mental health professionals adhered to a main-effect model of child development. Its central premise was that constitution and environment exert influences on development that are independent of each others. Thus, most prospective studies of high-risk infants, for example, focused attention selectively on either biological risk (such as reproductive or perinatal complications) or environmental deprivation (such as chronic poverty). As time went by, long-range predictions based on such unilateral assessments proved to be disappointing.
In our longitudinal study on Kauai, it soon became clear that to venture a guess at (or predict) the probabilities of developmental outcomes we had to consider both the child´s constitutional make-up and the quality of his or her caretaking environment. Other investigators, especially those affiliated with the largest of the prospective studies of risk factors on the U.S. mainland – the Collaborative Perinatal Project (NCPP), sponsored by the National Institutes of Health – came to similar conclusions (Broman et al., 1975; Smith et. al., 1972). Thus, since the mid-sixties, more developmental researchers and mental health practitioners have turned to an interactional model of human development.
An added perspective has emerged since the mid-seventies, a shift from a static, linear model of interaction to a more dynamic transactional model (Sameroff & Chandler, 1975; Wertheim, 1978). This model of psychosocial development has roots in the Piagetian tradition and in general systems theory (Bertalanffy, 1968; Piaget, 1971).
From this vantage point the child´s development is perceived to be more than a simple reaction to the caregiving environment: It is an active, ongoing attempt to organize his or her world. The transactions between the constitutional characteristics of the child and the quality of the caregiving environment across time determine the quality of the outcome. Breakdown from this point of view is seen as a consequence of some continuous malfunction in the organism-environment transactions that prevents the child from organizing his world adaptively.
Given the apparently genetically programmed self-organizing and self-righting tendencies of the human organism (Waddington, 1966), two possible explanations have been suggested to deviant development. The first is that a severe enough insult to the organism´s integrative ability prevents the functioning of its self-righting ability; the second possibility is that adverse environmental forces present throughout development prevent the normal integration that would occur in a more favorable setting (Sameroff & Chandler, 1975). As we shall see, rather than being separate, these two sources of stress appear to be closely interrelated throughout the child´s development.
It is the balance between risk, stressful life events, and protective characteristics in the child and his caregiving environment that appears to account for the range of outcomes encountered in our study. The relative impact of these factors may differ, however, with the stages of the life cycle, the sex of the child, and the cultural context in which s/he grows up.

SOME DIRECTIONS FOR FUTURE RESEARCH
We do not as yet fully understand how children´s coping patterns are shaped by their situation and personality and how these patterns change during the course of development (Monat & Lazarus, 1977). We especially need to examine sex differences in the antecedents and correlates of resilience. There is fairly consistent evidence of sex differences in children´s responses to family stress (Rutter, 1970). Nationwide, reported rates of disordered behavior differ significantly for boys and girls, and the sex ratio of problem behavior changes form childhood to adolescence (Gove, 1979). Hence, we might also expect to find some differences in behavior characteristics and competencies that allow boys and girls to cope positively with life´s difficulties.
We have as yet only a few clues, mostly from case studies and autobiographies of the gifted (e.g., Angelou, 1970; Darrel, 1973; Goertzel et al., 1978; Wiesel, 1969), about the early sources of security that enable resilient man and woman to cope successfully with poverty, prejudice, and family disintegration in their childhood and youth. The long-term effects of these informal sources of support within the extended family, among peers, and in school, as well as the prevailing values system(s) that provide such security, need to studied more systematically in longitudinal research.
The few longitudinal studies that have followed children´s coping patterns into adolescence have deal with select and privileged sample of the human race: bright, urban, middle-class whites. Prospective studies of high-risk children include black children from poverty-stricken homes as well, but have, as yet, not come to age.
There is need, then, for a broader perspective, one which places children´s sources of competence and support in a wider sociocultural context. The Kauai Longitudinal Study provides a unique opportunity:
- It is based on a large, multiracial cohort of children.
- It represents all births in an entire community.
- It has followed the children, with little sample attrition, from the perinatal period to the threshold of adulthood.
The objectives of this report are:
1- To provide a longitudinal perspective on children´s capacity to cope with perinatal stress, poverty, and parental psychopathology;
2- To examine sex differences in vulnerability and resilience in the first decades of life;
3- To identify protective factors within the child and the caregiving environment that differentiate high-risk children who are resilient from those who develop serious learning and behavior problems.
THE PLAN OF THIS BOOK
We introduce the reader to the setting of the study and to the methods we used to assess the physical and psychological status of the children and the quality of their caregiving environment in Chapters 2 and 3. We next give a brief overview of what it was like to grow up vulnerable and examine sex differences in vulnerability and resiliency in the first and second decades of life (Chapters 4 and 5).
We then identify characteristics of the person and of the caregiving environment that distinguished high-risk resilient children from peers of the same age and sex who developed serious learning and behavior problems. We present these data for each of four segments of the life cycle (infancy, toddlerhood, middle childhood, and late adolescence) for children growing up in chronic poverty (Chapters 6-10) and for offspring of psychotic parents (Chapter 11).
We subsequently take a look at the interrelationships, across time, between significant child and caregiver variables that contributed to the making of resiliency in high-risk children. Finally, we introduce a model that shows the interrelationship between risk factors and stressful life events that increased vulnerability on the one hand, and protective factors within the child and the caregiving environment that increased stress resistance, on the other.
The resilient children and youth tell their own stories in a series of selected case studies (Chapter 13). We close the report with a discussion of the implications of our findings for research and social action (Chapter 14).
Throughout this book we present relevant vignettes from our files and interviews to illustrate the interplay between risk, stressful life events, and protective factors on the development of resilient boys and girls. We hope thus to present an effective balance between the statistical findings of our study that depict group trends and individual life histories that illustrate stability and change in human development. The interested reader is referred to the Appendix for a detailed account of the statistical analysis of our data that includes the results of parametric and nonparametric tests of significance, correlations, multiple regression, and discriminant function analysis.

REFERENCES
Angelou, M. Know why the caged bird sings. New York: Random House, 1970.
Bertalanffy, L. Von. General systems theory. New York: Braziller, 1968.
Block, J. H. & Block, J. The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. Paper presented at the Conference of Research Directions for Understanding Stress Reactivity and Stress Resistance in Adolescence, National Institute of Mental Health, Bethesda, MD., September 17, 1980.
Broman, S. H., Nichols, P. L. & Kennedy, A. Preschool IQ: Prenatal and early developmental correlates. Hillsdale, N. J.: Erlbaum, 1975.
Darrel, S. Sparrow in the snow. New York: Penguin Books, 1973.
Escalona, S. K. The roots of individuality. Chicago: Aldine, 1968.
Freedman, D. G. Human Sociobiology: A holistic approach. New York: The Free Press, 1979.
Garmezy, N. Children at risk: The search for the antecedents of schizophrenia. Part I: conceptual models and research methods. Schizophrenia Bulletin, 1974a, 8, 14-90.
Garmezy, N. Vulnerable and invulnerable children: Theory, research and intervention. Master lecture on developmental psychology. Washington D.C.: American Psychological Association. 1976 (No. 1337).
Goertzel, M. G., Goertzel, V., & Goertzel, T. G. Three hundred eminent personalities: A psychosocial analysis of the famous. San Francisco: Jossey-Bass, 1978.
Gove, W. R. Sex differences in the epidemiology of mental disorders: Evidence and explanations. In E. S. Gomberg & V. Franks (Eds.). Gender and disorders behavior. New York: Bruner/Mazel, 1979, 23-70.
Haan, N. Coping and defending: Processes of self-environment organization. New York: Academic Press, 1977.
Monat, A. & Lazarus, R. S. Stress and coping: Some current issues and controversies. In A. Monat & R. S. Lazarus (Eds.), Stress and coping: An anthology. New York: Columbia University Press, 1977, 1-11.
Murphy, L. & Moriarty, A. Vulnerability, coping and growth from infancy to adolescence. New Haven, Conn.: Yale University Press, 1976.
Osofsky, E. (Ed.). Handbook for research on infant development. New York: Wiley, 1979.
Rutter, M. Sex differences in children´s response to family stress. In E. J. Anthony & C. Koupernik (Eds.), The Child in his family, Vol. I. New York: Wiley, 1970, 165-196.
Rutter, M. Maternal deprivation, 1972-1978: New findings, new concepts, new approaches. Child Development, 1979, 50, 283-305.
Sameroff, A. and Chandler, M. J. Reproductive risk and the continuum caretaking casualty. In F. D Horowitz (Ed.) Review of Child Development Research, Vol. IV. Chicago: Univeristy of Chicago Press, 1975, 87-244.
Smith, L. The Journey, New York: Norton, 1954.
Smith, A. C., Glick, G. L., Ferris, G. & Sellmann, A. Prediction of developmental outcome at seven years from prenatal, perinatal and postnatal events. Child Development, 1972, 43, 495-507.
Thomas, A. & Chess, S. Temperament and development. New York: Buner/Mazel, 1977.
Waddington, C. H. Principles of development and differentiation. New York: MacMillan, 1966.
Werner, E. E., Bierman, J. M. & French, F. E. The Children of Kauai: A longitudinal study from the prenatal period to age ten. Honolulu: University of Hawaii Press, 1971.
Werner, E. E., Smith R. S. Kauai´s children come of age. Honolulu: University of Hawaii Press, 1977.
Wertheim, E. S. Developmental genesis of human vulnerability: Conceptual re-evaluation. In E. J. Anthony, C. Koupernik & C. Chiland (Eds.), The child in his family: Vulnerable children, Vol. IV. New York: Wiley, 1978, 17-35.
Wisel, E. Night. New York: Avon books, 1969.
White, R. Strategies of adaptation: An attempt at systematic description. In G. V. Coelho, D. A. Hamburg & J. E. Adams (Ed.), Coping and adaptation. New York: Basic books, 1974, 47-67.
White, R., Kaban, B. T. & Attanucci, J. S. The origins of human competence: The final report of the Harvard Preschool Project. Lexington, Mass.: Lexington Books (D.C. Heath and Co.), 1979.